Motorcyklens Teknik

Her kan du læse om motorcyklens teknik. Det vil der blive stillet spørgsmål til, når du skal til den praktiske prøve. Der bliver stillet tre spørgsmål til motorcyklens teknik, og du skal kunne svare på dem, før du kommer ud at køre. Så det er en god ide at lære det udenad.

STYREAPPARAT:

  • Der skal være tilstrækkelig plads til førerens hænder ved fult styreudslag.
  • Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelser.
  • Styr og håndtag skal sidde fast.
  • Ingen slør i kronrør/styrestamme, gaffelkrone/samlestykke, teleskoprør.
  • Styret skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.
  • Styreapparatets bevægelse må ikke hindres af udstyr eller lignende.

HÅNDBREMSE

  • Må højst kunne trækkes 2/3 til. (Ved meget kraftig aktivering vil bremsegrebet på nogle motorcykler trykkes helt ind.)
  • Skal have en mindre frigang og sidde fast
  • Må ved konstant påvirkning ikke give efter.

FODBREMSEN

  • Bør højst kunne trædes 2-3 cm. ned til bremsepunkt, uden at foden kommer i ubekvem stilling.
  • Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade og sidde fast.
  • Pedalen skal være placeret hensigtsmæssigt i forhold til fodhviler.
  • Bremsepedalen skal have en mindre frigang, og må ikke synke ved konstant påvirkning.

GENERELT

  • (Hydrauliske bremser) Bremsevæskestanden skal være mellem min. og max. eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.
  • (Mekaniske bremser) Bremsearme, bremsekabler og bremsestænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklen.
  • (Mekaniske bremser) Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Bremsestænger må ikke være deformerede.

GENERELT

  • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.

NÆRLYSLYGTER

  • Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m)

STOPLYGTER

  • Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne ( Ca. 3,5 gange så kraftigt )

BLINKLYGTER

  • Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.

NUMMERPLADELYS

  • Nummerpladelygten skal have hvidt lys, der kan belyse nummerpladen.

HORNET

  • Skal have en klar og konstant tone.

MOTOR

  • Motoren må ikke larme unødvendigt.
  • Udstødningen skal være tæt og sidde fast.
  • Motorolie skal være påfyldt mellem min. og max. (instruktionsbog)
  • Kølervæsken skal være påfyldt mellem min. og max. (instruktionsbog)

KÆDE

  • Kæden skal være smurt og må ikke være rusten.
  • Kæden eller tandremmen skal have en tilpas stramhed, i overensstemmelse med motorcykelfabrikantens anvisninger.

DÆK

  • Dæk og hjulfælge skal være ubeskadigede.
  • Hjuleger skal være hele , tilstrækkeligt spændt og ingen mangler.
  • Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt og uden slør.
  • Dæk min. 1 mm i hovedmønster.

STØDDÆMPERE

  • Kontrolleres ved at trykke kraftigt over motorcyklens støddæmper.
  • Motorcyklen skal herefter straks gå i ro.
  • Dette gør du ved begge støddæmpere.
  • Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet.

Du skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:

  • Kontakt til tænding, elektrisk starter, eventuelt motorstop og horn samt tilladte og påbudte lygter.
  • Tankdæksel og eventuel afspærringshane for benzintilførsel.
  • Håndtag til gas og choker.
  • Greb til håndbremse og kobling.
  • Pedal til fodbremse, gear og eventuel kickstarter.
  • Styr, sidestøtteben og eventuelt centralstøtteben.
  • Påfyldningsdæksel for motorolie og eventuelt kølervæske.
Scroll to top